I disse år gennemgår mindre lokale butikker I Danmark en krise. En stor del af al handel foregår online, og ligger ens butik I et lille samfund, hvor kunderne er få, så vil man hurtigt blive udkonkurreret af andre butikker, som måske er mere synlige online.
Bare fordi man har en fysisk butik betyder det ikke at man ikke kan have en stærk profil online, og netop derfor har SEO en afgørende rolle for butikkens succes.
Butikken skal imødekomme kunderne
SEO(Search Engine Optimization) er i grove træt begrebet for hvordan man kan optimere sin synlighed online. Her refereres der til hvordan man ved hjælp af søgeord, content og hjemmesideindhold på bedst mulig vis kan fange flest potentielle kunders opmærksomhed.
Driver man eksempelvis en blomsterforretning i en lille by, så er det måske ikke altid at kundekredsen i selve byen er stor nok, og det kan i den forbindelse være en god idé med en hjemmeside eller blot kontaktinfo på Google, der kan gøre andre potentielle kunder opmærksomme på ens eksistens.
Har man en hjemmeside, så er det vigtigt at man gør sig nogle ting om ens SEO. Matcher ens content på hjemmeside de søgeord som kunderne vil skrive ind på deres søgemaskine, når de for eksempel leder efter et sted at købe blomster til mors dag. Bringer man buketter ud, så er det en service som mange højst sandsynligt kigger efter, så det er essentielt at dette fremgår af hjemmesiden, webshoppen eller lignende.
Et falmende SEO-arbejde kan have en ødelæggende effekt på en virksomhed, og tillægger man elementerne ved SEO en højere værdi, så vil man ofte opleve en opblomstring i ens omsætning selvom man er en lille lokal butik i udkanten af landet.
Fysisk butik og webshop går hånd i hånd
Selvom man til daglig driver en fysisk butik, hvor man eksempelvis handler tøj, instrumenter eller fiskeudstyr, så betyder det ikke at det udelukker en fra at supplere ens salg med en webshop.
Det er ingen hemmelighed at mange mennesker køber alle deres varer ind online, og vil man være en stærk spiller på markedet, så kan det være en god idé med en webshop.
Man behøver ikke at sige farvel til den fysiske butikker og nej til de lokale kunder. Det handler derimod om at udvide ens kundekreds til andre geografiske områder. Også her er SEO særdeles vigtigt, da man på en god og funktionel måde skal formidle præcis hvad det er man sælger.
Er det eksempelvis kjoler som er en primære salgs–område, så er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om målgruppen man vil nå ud til med sin markedsføring.
Er det unge kvinder i alderen 25 til 45, så er det måske ikke en hjemmeside med Spiderman-logoer man skal satse på. Dertil skal man overveje grundigt hvad denne målgruppe søger efter, når de kigger efter tøj online. Måske er det søgeord som sommerkjole, blondekjole eller noget helt tredje man skal satse på. Man skal blot huske at SEO har en stor betydning for en virksomheds succes, og er man ikke selv på forkant med teknologien, så kan det betale sig at få rådgivning fra en fagperson på området.