Når kunder betaler til tiden, bliver det lettere at planlægge, investere og fokusere på kerneforretningen. Det er derfor vigtigt med en sund betalingskultur. Men hvad gør I som virksomhed, når kunder forsinker betalingen – eller slet ikke betaler?
Automatiske påmindelsessystemer og betalingsbetingelser
Det kan være nyttigt at investere i automatiske påmindelsessystemer, som sender beskeder til kunderne før og efter forfaldsdatoen. Men hvad gør I, når det alligevel kniber med at få betalingen ind? Hvis kunderne ikke får betalt, så er inkasso en mulighed, men hvis virksomheden generelt har problemer med at få fulgt op på fakturaer eller har brug for likviditet kan fakturakøb være en fordel. Ved fakturakøb sælger en virksomhed deres nye fakturaer til en finansiel partner så de hurtigt kan få adgang til likvider, uden at skulle vente på kundernes betaling. Dette giver jer bedre likviditet og mulighed for at holde fokus på virksomhedens vækst – selv når kunderne er langsomme til at betale.
På den måde kan virksomheden hurtigere få pengene ind og virksomheden kan selv vælge hvilke fakturaer de vil sælge til den finansielle partner. Det er vigtigt at huske, at hvis det er en forfalden faktura, så er det ikke fakturakøb, men som udgangspunkt inkasso, I som virksomhed skal gøre bruge af.
Vurdering af kundernes kreditværdighed
En anden måde at støtte en stærk betalingskultur er ved at kende kundernes kreditværdighed. Tjekker I altid nye kunders økonomiske baggrund? Kreditvurderingen kan give indsigt i, om kunden historisk set betaler til tiden. For mange virksomheder kan fakturakøb også være en fordel i forhold til kundepleje. I undgår at skulle rykke kunden for betaling og kan i stedet lade den finansielle partner håndtere fakturaen, så I kan bevare et godt forhold til kunden.
En sund betalingskultur styrker ikke kun virksomhedens økonomi, men opbygger også tillid og pålidelighed over for kunder og leverandører. Har din virksomhed implementeret professionelle strategier for at sikre rettidig betaling?